Puolentoista tunnin yinjoogan jälkeen kehoni tuntuu kevyeltä, mieleni on kirkas ja levollinen ja olo on muutenkin kuin 10 tunnin yöunien jälkeen. Olen täyttynyt uudesta hyvästä energiasta ja luopunut tarpeettomasta kehon ja mielen kuormasta. Nämä ajatukset kiteyttävät omia tuntemuksiani yinjoogaharjoituksesta. Porin Hyvinvointicenterissä toukokuussa ohjaamallani yinjoogakurssilla näkyi rauhallisia ja onnellisia kasvoja harjoitusten jälkeen.  ”En voi uskoa, että olen kaksi tuntia keskittynyt vain omaan hengitykseeni  ja kehon kuuntelemiseen, sillä olen todella huono keskittymään mihinkään”, totesi yksi kurssilaisista.

Kurssin ohjaaminen toi minulle jälleen uusia ahaa-elämyksiä yinjoogan tarkoituksesta ja parhaista puolista. Joogaharjoitus, jossa asanoissa viivytään pitkään ja asanoihin asettaudutaan hitaasti, on monelle armollinen ja kiitollinen tapa harjoittaa joogaa. Kun asanan ulkomuoto ei ohjaa joogaajaa, vaan asanan funktio, lempeä oman kehon kuuntelu monelle helpompaa kuin dynaamisisa joogamuodoissa. Joogaajalla on aidosti aikaa hakea itselleen sopivin asento esim. pakaroiden lihaskalvojen alueen venyttämiseen ja apuvälineitä käytetään tarpeen mukaan. Jokaisen asento näyttää erilaiselta. Millä sanoilla yinjoogan ensikertalaista voi ohjata ”oman asanansa” löytämiseen? Tavoitteena on etsiä sopivan intensiivistä tuntemusta, jossa venytyksen tuoma paine ei estä kehoa rentoutumasta. Jos tuntuu, että lihakset jännittävät vastaan, eikä hengitys pääse virtaamaan vapaasti, on harjoittelija mennyt liian pitkälle.

Koska yinjoogassa haluamme ensisijaisesti venyttää niveliä ja lihaskalvoja, on asanoissa pysyttävä yli kolme minuuttia. Venytyksen alkaessa lihas käynnistää sille ominaisen ja hyödyllisenkin suojamekanismin eli jännittymisen. Kun asennossa maltetaan viipyä muutama minuutti, lihas alkaa vähitellen rentoutua ja venytyksen tuoma paine kohdistua myös lihaskalvoihin. Lihaskalvon venyttämisen edellytys onkin rentoutuneet lihakset. Kun joogaaja tiedostaa, ettei venytyksen vieminen oman maksimaaliseen pisteeseen auta lihasta rentoutumaan, on helppo hyväksyä lempeän asennon löytäminen. Paras apuohjaaja yinjoogaharjoituksessa on jokaisen oma hengitys. Jos omassa asennossa alkaa hengittäminen tuntua vaikealta, eivät lihakset pääse rentoutumaan. Tämä selkeä viesti ohjaa keventämään omaa asentoa.

Uppoudu vähitellen joogamattoa ja tukitiiliä vasten yhä tiiviimmin. Lepää ja antaudu asanassa. Anna uloshengityksen aikana kehon luopua tarpeettomasta ja turhasta jännityksestä. Pysähdy ja päästä irti. Niin kehon kuin mielenkin kiristyksistä. Näiden mielikuvien ja ajatusten siivittämänä teet ihanan yinjoogamatkan.

Terveisin Elviira

Amanden blogi 1.6.2015


Studio Laivessa pääset tutustumaan yinjoogaan niin viikkotunneilla kuin erilaisilla kursseilla ja workshopeissa.