TUNTIKUVAUKSET

Rentouttavat ja palauttavat tunnit:

 

Yinjooga: Kiinalaiseen lääketieteeseen pohjautuva yinjooga rentouttaa ja rauhoittaa niin kehoa kuin mieltä kokonaisvaltaisesti. Tunnin aikana tehdään pitkäkestoisia yinjoogan asentoja, joita tuetaan bolsterin eli putkityynyn, viltin ja tukitiilien avulla. Näin jokaisen on mahdollista löytää omalle keholle juuri sopiva asento. Asennoissa viivytään jopa 3–5 minuuttia, jolloin asennot edistävät hermoston rauhoittumista ja palautumista. Kehon jännitykset ja kireydet hellittävät, ja mielikin pääsee rauhoittumaan. Tunti on rauhallinen, joten pukeuduthan lämpimästi!

Vaikeustaso: erittäin helppo

 

Restoratiivinen jooga: Restoratiivisen joogan tausta on iyengarjoogassa ja se muistuttaa hyvin paljon yinjoogaa. Tunti sisältää lattiatasossa tehtäviä lempeitä asentoja, joita tuetaan jokaisen keholle sopivaksi bolsterin eli putkityynyn, viltin ja tukitiilien avulla. Asennoissa viivytään usein yli 5 minuuttia, jolloin on mahdollista löytää syvä rentouden tila. Harjoituksen fokus on hengityksessä ja kehon jännitysten tiedostamisessa sekä niistä irti päästämisessä. Tunnelma on meditatiivinen, rentouttava ja rauhoittava. Tunti on rauhallinen, joten pukeuduthan lämpimästi!

Vaikeustaso: erittäin helppo

 

Ilmajooga relax (taso I): Alkeistason tunti, jossa tehdään aloittelijaystävällisiä ja rentouttavia joogaliikkeitä ilmajoogaliinan avustuksella. Tunnilla ei tehdä riipuntoja ja haastavia ylösalaisia liikkeitä, jolloin tunti soveltuu erinomaisesti ensikertalaiselle ja jokaiselle, joka nauttii rentouttavasta ja rauhallisesta ilmajoogasta. Relax-tunnin tavoitteena on palautumisen tukeminen, kehon huoltaminen sekä kaikessa rauhassa ilmajoogaan tutustuminen. Tunnin kruunaa aina vähintään 20 minuutin mittainen loppurentoutus ilmajoogaliinan sisällä kelluen. Lue lisää ilmajoogasta!

 

Vaikeustaso: erittäin helppo

Pehmeät ja rauhalliset tunnit:

 

Lempeä jooga: Aloittelijaystävällinen ja helppo joogatunti, jossa jooga-asennot tehdään rauhallisesti kehoa kuunnellen ja hengitystä aistien. Tunti koostuu lempeistä avaavista ja kehoa vahvistavista liikkeistä. Lempeä jooga hellii selkärankaa, parantaa ryhtiä, lisää joustavuutta ja aktivoi kehon syviä tukilihaksia. Tunti johdattaa mieltä rauhoittumaan ja olo kehossa on tunnin jälkeen joustava ja rentoutunut.

Vaikeustaso: helppo

 

Lempeä aamujooga: Aloittelijaystävällinen ja helppo joogatunti herättelee kehon ja mielen lempeästi uuteen päivään. Tunti koostuu lempeistä avaavista ja kehoa vahvistavista liikkeistä. Kaikki jooga-asennot tehdään rauhallisesti kehoa kuunnellen ja hengitystä aistien. Aamujooga hellii selkärankaa, parantaa ryhtiä, lisää joustavuutta ja aktivoi kehon syviä tukilihaksia. Tunti johdattaa mieltä rauhoittumaan ja olo kehossa on tunnin jälkeen joustava ja virkistynyt.

Vaikeustaso: helppo

 

Lempeä iltajooga: Aloittelijaystävällinen ja helppo joogatunti auttaa rentoutumaan ja palautumaan päivän kuormituksesta. Jooga-asennot tehdään rauhallisesti kehoa kuunnellen ja hengitystä aistien. Tunti koostuu lempeistä kehoa avaavista ja hermostoa rauhoittavista asennoista. Tunti johdattaa mieltä päästämään irti kuluneen päivän tapahtumista ja luo edellytykset hyvälle unelle. 

Vaikeustaso: helppo

 

Lempeä jooga + yin: Tällä tunnilla yhdistyvät helppo ja rauhallinen jooga sekä pitkäkestoiset yinjooga-asennot. Tunnin alkupuolella nautitaan aloittelijaystävällisistä jooga-liikkeistä, jotka hellittävät kehon kireyksiä, edistävät liikkuvuutta ja vahvistavat kehoa lempeällä tavalla. Tunnin loppupuolella laskeudutaan yinjoogan rentouttavien asentojen äärelle, joita tuetaan jokaisen keholle sopivaksi bolsterin eli putkityynyn, viltin ja tukitiilien avulla. Asentoihin uppoudutaan 3–5 minuutin ajaksi, jolloin niin keho kuin mieli pääsee rauhoittumaan.

Vaikeustaso: helppo

 

Ilmajooga lempeä (taso II): Alkeis- ja perustason aloittelijaystävällinen ilmajoogatunti, joka huoltaa lempeästi kehoasi ja tarjoaa rauhaa mielellesi. Tunnilla pääset tekemään lempeitä joogaliikkeitä liinan avustuksella makuuasennossa, istuen ja seisten. Tunnilla tehdään aina myös helppoja ylösalaisia asentoja ja riipuntoja, kuten lonkkariipunta tai kylkiriipunta. Tunnilla edetään rauhallisesti liikkeestä toiseen, joten voit tulla tälle tunnille vaikka et olisi koskaan kokeillutkaan ilmajoogaa. Tunti sisältää loppurentoutuksen ilmajoogaliinan sisällä rauhoittuen. Lue lisää ilmajoogasta!

Vaikeustaso: helppo

 

Mamajooga: Raskausajan jooga on yksi parhaista keinoista valmistautua synnytykseen ja pitää huolta itsestä sekä vauvasta raskauden kaikissa vaiheissa. Keskeisinä teemoina Mamajooga-tunneilla ovat kehon lempeä vahvistaminen, rentoutuminen ja synnytykseen valmistautuminen. Voit tulla mukaan tunneille missä tahansa vaiheessa raskautta. Ohjauksessa huomioidaan raskauden eri vaiheet, eli voit valita juuri sinun raskausaikaasi sopivimmat variaatiot. Aikaisempaa kokemusta joogasta ei tarvitse olla.  

Vaikeustaso: helppo

 

Mamababyjooga: Tunnille voi tulla yhdessä vauvan (1-15 kk) kanssa joogaamaan ja aloittamaan liikkumista synnytyksen jälkeen. Tunnilla tehdään rauhalliseen tahtiin kehoa vahvistavia ja avaavia liikkeitä. Harjoitukset vapauttavat vauvan imettämisen ja kantamisen mukanaan tuomia kireyksiä erityisesti niska-hartiaseudun, selän ja lantion alueelta. Myös lantionpohjan ja keskivartalon lihasten vahvistaminen ovat keskeisessä osassa. Tunnilla edetään vauvan tarpeiden ehdoilla – imettäminen, leikkiminen ja nukkuminen sekä kaikenlainen vauvan huomioiminen ovat sallittua.

Vaikeustaso: helppo

Voimakkaat ja dynaamiset tunnit:

 

Dynaaminen hatha: Dynaaminen ja voimakas hathajoogatunti tarjoaa keholle fyysistä rasitusta ja rauhoittaa mieltä haastavuudellaan. Aurinkotervehdykset, seisoma-asennot ja lopun tasapainottavat asennot muodostavat kokonaisuuden, joka kehittää kehonhallintaa, voimaa, vakautta ja liikkuvuutta. Harjoitus on jatkotason harjoitus, mutta siinä käydään aina tarkasti läpi asentojen turvalliset linjaukset. Jokaisen on mahdollista löytää asennoista itselle sopivat variaatiot ja saada näin juuri sopivaa haastetta. Kun löydät asanoihin vakautta, löydät vakautta myös mieleesi!

Vaikeustaso: keskivaikea/vaikea

 

Vinyasa flow: Dynaamisessa ja voimakkaassa flowjooga-harjoituksessa liikutaan virtaavasti asennosta toiseen hengityksen johdattamana. Aurinkotervehdykset sekä virtaavat seisoma-asanasarjat ja lattiasarjat muodostavat kokonaisuuden, jossa on mahdollista löytää meditatiivinen liikkeen virtaus. Harjoitus kehittää kehon voimaa, kestävyyttä ja joustavuuutta. Tunti on jatkotason harjoitus, jossa jokaisen on kuitenkin mahdollista muokata liikkeitä itselle sopiviksi erilaisten variaatioiden kautta.

Vaikeustaso: keskivaikea/vaikea

 

Ilmajooga dynaaminen (taso III): Jatkotason tunti, joka kehittää monipuolisella tavalla kehonhallintaa, liikkuvuutta ja voimaa. Tunnilla pääset tekemään virtaavia ja dynaamisia joogasarjoja liinan avustuksella sekä kokeilemaan myös haastavampia asentoja, kuten lantioriipuntaa ja sen variaatioita. Jatkotason tunnille voit tulla, kun olet tehnyt ilmajoogaa ohjatusti vähintään 3 tuntia tai olet käynyt ilmajoogan alkeiskurssin. Kun ilmajoogaliinan kanssa toimiminen on sinulle jo tuttua, on turvallista edetä kohti haastavampia asentoja. Tunti päättyy loppurentoutukseen ilmajoogakankaan sisällä leväten. Lue lisää ilmajoogasta!

Vaikeustaso: keskivaikea/vaikea

Tuntien osana:

 

+ meditaatio: Tunnin alussa tai lopussa pysähdytään meditaation äärelle noin 5–15 minuutin ajaksi (esim. Yinjooga + meditaatio). Meditaatio voi olla esim. istuen tehtävä keskittymiskykyä kehittävä harjoitus tai selinmakuulla tehtävä rentoutusharjoitus. Meditaatiossa etsitään mielen vakautta ja syvää läsnäolon tilaa.

 

+ äänimaljat: Tunnin lopuksi (esim. Yinjooga + äänimaljat) pääset nauttimaan äänimaljoilla muodostettavasta syvärentouttavasta äänimaisemasta noin 10–15 minuutin ajan. Äänimaljojen värähtelyt resonoivat kehomme nesteissä, aina solun nesteitä myöten! Äänimaljarentoutus perustuu Peter Hess® -metodin sointukylpyyn. Lue lisää äänimaljarentoutuksesta!

 

+ harmoni: Intialaisen harmonin äänimaailma hellii kehoa ja mieltä joogatunnin osana (esim. Pehmeä jooga + harmoni). Musiikki avustaa ja johdattelee sinua kohti syvempään rentoutumista ja läsnäoloa.

 

+ rumpumeditaatio: Tunnin lopuksi (esim. Pehmeä jooga + rumpumeditaatio) pääset nauttimaan rentouttavasta rummun värähtelystä rumpumeditaation avulla. Rummun värähtely on hyvin maadoittavaa ja rauhoittavaa. Anna rummun soinnin laskea sinut pehmeään syleilyyn!

 

+ yoga nidra: Tunnin lopuksi (esim. Yinjooga + yoga nidra) pääset kokemaan syvärentouttavan meditaation. Harjoitusta kutsutaan myös joogauneksi, jossa sukelletaan kohti unenkaltaista rentoutunutta tilaa. Harjoituksessa käydään keho läpi yksi kehon osa kerrallaan etsien samalla rauhallista olotilaa.

 

+ eteeriset öljyt: Tunnilla (esim. Yinjooga + eteeriset öljyt) hyödynnetään eteerisiä öljyjä, jotka luovat saliin ihanan tuoksumaailman. Eteeristen öljyjen avulla voidaan tukea rentoutumista ja rauhoittumista, mutta myös virkeyttä ja elinvoimaisuuden löytämistä. Eteerisiä öljyjä ei suositella raskaana oleville.

Jäikö sinua mietityttämään jokin asia? Vastaamme mielellämme sinua askarruttaviin kysymyksiin!

Laita meille viestiä info@studiolaive.fi tai soita 041 319 5253.

Yhteystiedot
Laive Oy

Kympinkatu 7, 40320 Jyväskylä
041 319 5253
info@studiolaive.fi
Uutiskirje