“Mä en saa tehtyä tätä taatusti ennen H-hetkeä!” 

“Vitsit noi työkaveritkin vaan ennemminkin haittaa mun työskentelyä!”

“Pomollakin taitaa olla taas jotain muuta parempaa tekemistä kuin meidän auttaminen!”

…ja niin noidankehä työpäivän aikana on valmis. Stressaantunut keho-mieli varautuu jatkuviin uhkiin ja tulkitsee ympäristöään negatiivisemmin kuin olisi tarpeellista. Stressihormonitasot ovat koholla ja mantelitumake hälyttää uhkiin turhankin tiheästi. Sen sijaan, että keskittyisimme työssä oleviin hyviin puoliin ja asioihin, joihin voimme vaikuttaa, energiamme suuntautuu uhkiin varautumiseen.

Mindfulness eli tietoinen hyväksyvä läsnäolo on tämän hetken aistimista ja viisaiden toimintamallien valitsemista. Vaikka läsnäolon harjoituksissa harjoitellaan irtipäästämistä ja hyväksyntää, tarkoituksemme ei ole alistua vallitseville huonoille olosuhteille. Voimme usein vaikuttaa pienillä teoilla omaan toimintaamme eli valita paremmin jatkuvan valittamisen sijaan. Sanontaan ”Älä valita, ala valita!” tiivistyy jopa hieman karullakin tavalla viisauden siemen. Viisaampia valintoja on helpompi toteuttaa kun saamme ensin taltutettua stressireaktiossa kylpevää keho-mieltä. Edetään siis yksi askel kerrallaan!

Yksi helpoimmista ja tehokkaimmista vastalääkkeistä negatiivisen noidankehän rikkomiseen löytyy meiltä jokaiselta yllättävän läheltä: hengitys. Rauhallisen ja tietoisen hengittämisen avulla lepohermosto aktivoituu ja siten stressireaktio pääsee tasaantumaan luonnollisella tavalla. Koulutamme samalla yksi hengitys kerrallaan mieltämme pysymään yhdessä asiassa jatkuvan ajatusmyllerryksen ja tehokkaaksi luullun multitaskaamisen sijaan. Mielemme saa luvan juurtua kehoon ja olemme läsnä tässä hetkessä. Rauhallisemmassa olotilassa meidän on helpompaa kysyä itseltämme: Mitä minulle kuuluu? Mitä tarvitsen tässä hetkessä? Miten voisin toimia viisaammin?

MINIBREIKIT TYÖPÄIVÄN AIKANA

Kiireisen työpäivän aikana meidän on mahdollista ottaa minibreikkejä – ja mikä parasta, kukaan ei välttämättä edes huomaa sitä! Suomme itsellemme lyhyitä ja laadukkaita taukoja sen sijaan, että olisimme jatkuvassa hälytystilassa. Rauhallisessa olotilassa voimme tehdä luovempia ja parempia valintoja. Negatiivisen noidankehän rattaisiin heitetään yksi hengitys kerrallaan lempeitä, mutta tehokkaita kapuloita.

Tässä oma Top 3-lista hengityshetkille työpäivän aikana:

  1. Uloshengityksen pidentäminen. Voit istahtaa esim. työpisteelläsi hetkeksi alas ja aistia ensin istuma-asentosi. Hengitä muutaman kerran rauhallisesti nenän kautta sisään ja ulos. Anna hengityksen laskeutua alavatsaan saakka. Seuraavaksi lähde laskemaan sisäänhengityksellä neljään ja uloshengityksellä kuuteen tai kahdeksaan. Pidentämällä uloshengitystä stimuloimme vagushermoa eli kiertäjähermoa rauhoittaen näin sydämen sykettä. Samalla mielemme on tiiviimmin läsnä tässä hetkessä.
  2. Maiseman tietoinen katsominen. Pysähdy hetkeksi aikaa katsomaan edessäsi avautuvaa luontomaisemaa, esim. työpaikan pihaa. Tunne jalkapohjasi maassa tai istuma-asentosi. Hengitys saa kulkea nenän kautta sisään ja ulos, aina alavatsaan saakka. Anna katseen suuntautua hetken aikaa vapaasti maisemaan. Pyri olemaan arvioimatta maisemaa kuten kaunis, ruma, ei tarpeeksi kiinnostava. Anna maiseman avautua eteesi sellaisenaan kuin se eteesi avautuu. Valitse maisemasta jokin luontokohde, esim. puu. Anna katseesi laskeutua puun alaosaan ja hahmota puun juuret maan alla. Anna katseen sitten liukua ylöspäin runkoa pitkin ja tutki uteliaasti puun muotoja ja oksia. Kun pääset puun latvaan, anna katseen suuntautua yläpuolella avautuvaan avaraan tilaan. Hengitä muutama rauhallinen hengitys.
  3. Tietoinen kävely. Valitse työpaikallasi jokin lyhyt matka esim. kopiokoneelle tai taukohuoneeseen. Päätä kävellä tämä matka hieman hitaammin kuin yleensä. Anna hengityksen kulkea nenän kautta sisään ja ulos. Tunne aistimukset kehossasi: jokainen askel jalkapohjissasi, lantion liikkeet ja käsien heiluminen askelten tahdissa.  Pyri olemaan läsnä hengityksellesi ja askelillesi lyhyen matkan ajan.

Pysähtyviä minibreikkejä päivään toivottaen,

Kaisa (KM, mindfulness- ja joogaohjaaja)


~  Tiesithän, että voit tilata mindfulnesshetken- tai kurssin työpaikallesi. Lisäät näin työntekijöidesi hyvinvointia ja kehität työyhteisöösi viisaampia toimintamalleja. ~

Amanden blogi 25.10.2016