Urge surfing eli vapaasti suomennettuna haluilla surffaaminen on yksi haastavimmista, mutta samalla palkitsevimmista mindfulness-tekniikoista.

Jokainen on kohdannut elämänsä aikana varmasti pieniä tai suuria haluja/pakkomielteitä, joille ei olisi välttämättä hyvä antautua: Otan enää vain tämän yhden suklaan! Istun vain hetken enää tässä sohvalla ja lähden sitten ulkoilemaan! En katso somesta päivityksiä tänään kertaakaan! Poltan enää vain tämän yhden tupakan ja sitten lopetan!

Yleensä kohdatessamme pakkomielteitä tai haluja, joko antaudumme niille tai vastustamme niitä kynsin ja hampain. Lopputulos on usein huono, jonka jälkeen kaiken lisäksi sätimme ja syytämme itseämme entistäkin enemmän. Lopputulos on vieläkin huonompi.

Perinteinen esimerkki vastustamisen epätoivoisesta yrityksestä on esimerkki vaaleanpunaisesta elefantista:

Pyydän sinua nyt hetken aikaa olemaan ajattelematta vaaleanpunaista elefanttia. Pyri mahdollisimman tarkasti olemaan ajattelematta sitä kaunista ja suurta vaaleanpunaista elefanttia, joka seisoo vesilammikon vierellä savannilla. Älä vain ajattele sitä vaaleanpunaista elefanttia!

Miten sujui sen vaaleanpunaisen elefantin kanssa? Suurimmalla osalla vastustaminen johtaa vain asian toteutumiseen eli tässä tapauksessa vaaleanpunaisen elefantin ajatteluun tai visualisointiin.

 

TIEDOSTA, TUNNE, HYVÄKSY

Mindfulnessin kautta suhtautuminen epätoivottuihin ajatuksiin, tunteisiin tai haluihin on vallankumouksellinen: hyväksymällä epätoivotut haluni voin vapautua niistä. Annamme tuntemusten olla elossa sen luonnollisen keston ajan ilman, että ruokimme tai taistelemme niitä vastaan. Tutkimusten mukaan tunteen syntyminen tai jonkin asian haluaminen on aaltomaista: sillä on alku, huippukohta ja loppu. Halun elinkaari kestää muutamasta minuutista pariin kymmeneen minuuttiin. On siis hyvä osata ratsastaa tällä lyhyellä aallolla, jotta se ei vie meitä mukanaan!

Esimerkki:

1. TIEDOSTA

Haluan ottaa vielä lisää suklaata, mutta tiedän että liika suklaan syönti ei tee minulle hyvää. Käteni on jo melkein matkalla taas kerran konvehtirasialle… Huomaan kuitenkin tilanteessa ristiriidan ja pyrin toimimaan tällä kertaa toisin.

2. TUNNE

Halun tiedostamisen jälkeen pysäytän tilanteen. Tunnen jalkapohjat lattialla tai pakarat istuimen päällä. Juurrutan kehoni tähän hetkeen ja palautan huomioni kehotuntemuksiin. Tutkin uteliaasti halun vaikutuksia kehossani (esim. syljen erittyminen, vatsan muoruaminen, hermostunut liikehdintä). Huomaan halun aallon muodostumisen ja kehon reagointitavat.

3. HYVÄKSY

Vähitellen siirrän huomioni hengitykseen muistaen myötätuntoisen lähestymistavan tilanteeseen. Annan hengityksen toimia surffilautana, haluni ollessa aalto. Välillä halu on voimakkaampi ja välillä se laantuu. Kuten surffatessakin, aaltoja vastaan ei voi taistella vaan niiden mukana tulee myötäillä viisailla tavoilla. Seuraan hetken aikaa kehon tuntemuksia ja hengitystä ja huomaan aallon vähitellen tasaantuvan. Saan etäisyyttä tilanteeseen ja huomaan mieliteon kadonneen.

 

MYÖTÄTUNTOISTA SURFFAUSTA

Haluilla surffailu kannattaa aloittaa helpoista tilanteista, kuten esim. tietoisen syömisen harjoittelusta (tästä lisää seuraavassa bloggauksessa!). Mindfulnessharjoitteita tehdessä on mahdollista huomata mielemme luomat automaatiot. Tietoisuustaitojen vahvistuessa surffailun taitoa on helpompi soveltaa myös arjen monimutkaisissa tilanteissa.

Helpottavaa on myös muistaa, että monien halujen taustalla on monimutkaisia prosesseja, joiden avulla meitä pyritään johtamaan harhaan. Esimerkiksi sosiaalinen media ja tietokonepelit on kehitetty psykologien kanssa yhteistyössä mahdollisimman koukuttaviksi ja monet roskaruoat on prosessoitu siten, että meidän tekee niitä taatusti mieli myöhemminkin. Nyky-yhteiskunnassa myötätuntoisella asenteella ja viisaalla tarkkaavaisuudella on käyttöä enemmän kuin koskaan!

Hyvä uutinen on kuitenkin se, että mitä enemmän on harjoitellut surffaamisen taitoa, sitä helpompaa siitä tulee. Harjoituksen kautta on helpompi lukea aaltojen voimakkuuksia ja millä tavalla aalloilla ratsastaminen on kannattavinta tehdä. Taitavinkin surffaaja kohtaa kuitenkin välillä aaltoja, jotka ovat niin suuria että ne kaatavat aalloilla ratsastajan… ja sekin on ihan okei –  kuten myös välillä tietoisesti haluille antautuminen 🙂

~ Kaisa (KM, jooga- ja mindfulnessohjaaja)


Mieliteoilla surffausta ja muita mindfulnessin tekniikoita voit harjoitella Kaisan ohjaamilla kursseilla. Mindfulnessin harjoittelu on miellyttävintä aloittaa asiantuntevassa ohjauksessa.

Amanden blogi 25.12.2016