Muista harjata hampaat aamuisin ja iltaisin! Ennen ruokailua pese kädet! Käytä deodoranttia!

Hygieniatapojen opetteluun käytetään lapsuudessa ja nuoruudessa aikaa valtaisasti, jonka seurauksena osaamme ne taatusti ulkoa aikuisina. Usein jopa myös noudatamme ohjeita vahvan  ehdollistamiskokemuksen jälkeen – ja hyvä niin.

“Hygienia tarkoittaa terveyden edistämistä ja säilyttämistä. Hygieniasta huolehtiminen kuuluu oleellisena osana ihmisen normaaliin sosiaaliseen käyttäytymiseen. Huonoa hygieniaa pidetään sivistymättömyyden merkkinä.” (Wikipedia)

Entä jos opettelisimme läpi elämän yhtä suurella antaumuksella ja päättäväisyydellä mielen hygieniaa eli mielen selkeyttä ja kirkkautta?

CASE HAMPAIDEN HARJAUKSEN HARMI

Hampaiden harjaaminen iltaisin on ollut itselleni aina kohtuullisen tylsistyttävä rutiini, joka on pitänyt vain suorittaa pois alta. Olen yrittänyt vaikka mitä motivoidakseni itseäni ottamaan edes puoli minuuttia lisää aikaa harjaamiseen: TRE-tärinää hampaita harjatessa (käsi vispaa aivan liikaa!), kellottamista (aivan liian suorittavaa!) ja hampaiden harjaamista mindfulnessharjoituksena (aistimukset ovat liian vahvoja!). Lopputulos on ollut siis aina jokseenkin huono.

Muuttaessani uuteen kotiin päätin ottaa suorittamisen tilalle lempeämmän lähestymistavan ja luoda hampaiden harjaamisesta niin miellyttävä kokemus kuin mahdollista. Samalla kun löysin uusia tapoja motivoida itseäni hampaiden harjaukseen alkoi mielessäni kytemään ajatus mielen hygieniasta. Kehon hygienian lisäksi on aivan yhtä tärkeää tarjota mielelle hygieniaa. Miksi en hoitaisi näitä kahta samalla kertaa!

Kokeilujeni jälkeen löysin vihdoin laajemman merkityksen iltarutiineille, jonka vuoksi niiden tekemiseen on löytynyt luontainen motiivi. Tässä omat vinkit hammaspesuun yhdistyviin iltarutiineihin!

KEHON HYGIENIAN MOTIVAATTORIT

Bambuinen hammasharja ja Aloe vera -hammastahna

Bambuinen harja (esim. Humble Brush) on suutuntumaltaan mukava ja puumainen materiaalina edistää psykofyysistä hyvinvointia. Harja on kaiken lisäksi maatuva ja antibakteerinen! Urtekramin Aloe vera -hammastahnassa on erittäin miellyttävän tuntuinen koostumus eikä sisällä epäilystä fluorin mahdollisista haittavaikutuksista.

Jalkapohjien hieronta pallolla

palloVoi veljet ja siskot, miten hyvän tuntuista! Tennispallo odottaa aina pesuhuoneen altaan vieressä. Pallohierontaa voi tehdä esim. vasemman jalkapohjan alla niin pitkään kuin alahampaiden rivistö on harjattu ja oikean jalkapohjan alla kuin ylärivistö on putipuhdas. Hyvänolon hormonit lähtevät taatusti liikkeelle ja stressihormonit laskuun. Voin kertoa, että tämän gutafiiliksen vuoksi harjaaminen kestää joskus jopa liian pitkään!

Pehmeääkin pehmeämpi matto

Sanotaan, että materia ei tee onnelliseksi, mutta omalla kohdallani huomasin, että lämmin matto ilahduttaa jalkapohjia enemmän kuin kova lattia. Matto myös rajaa selkeän keskittymistilan aivan kuten joogamatto joogaharjoituksessa. Siispä vahva suositus pesuhuoneen matolle.

MIELEN HYGIENIAN MOTIVAATTORIT

Hampaiden harjaamisen jälkeen pyrin tekemään lyhyen hengitys- tai mindfulnessharjoituksen. Jos uhraan muutamia minuutteja kehon hygienialle joka päivä, niin miksi en mielen hygienialle. Tasapuolisuus ja kultainen keskitie ennen kaikkea!

Vuorosierainhengitys

Vuorosierainhengitys eli nadi sodhana tuntuu konkreettisesti niin kehon kuin mielenkin puhdistamiselle. Hermosto rauhoittuu, aivopuoliskojen toiminta tasapainottuu, hengitys virtaa vapaammin ja olo on tyyni harjoituksen jälkeen.

  1. Tuo oikean käden etusormi ja keskisormi kulmakarvojen väliin. Harjoituksessa peukalo sulkee oikeaa sierainta ja nimetön vasenta sierainta.
  2. Hengityskierto: Sulje peukalolla oikea sierain ja hengitä sisään vasemman sieraimen kautta. Sulje vasen sierain ja hengitä ulos oikean sieraimen kautta. Hengitä sisään edelleen oikean sieraimen kautta. Sulje peukalolla oikea sierain ja hengitä ulos vasemman sieraimen kautta.
  3. Hengityskierroksia jatketaan esim. muutaman minuutin ajan tai niin pitkään kuin hyvälle tuntuu. Lopuksi hengityksen annetaan virrata vapaasti molempien sieraimien kautta.

Kävelymeditaatio

Hyvä rauhoittumistapa on myös ottaa hitaat tiedostavat askeleet pesuhuoneesta suoraan kohti sänkyä. Kävelymeditaatio on liikkeessä tapahtuvaa meditaatiota, jossa pyritään olemaan läsnä jokaisella askeleella. Minkälaiselle tuntuu esim. kantapäässä, päkiässä ja varpaissa kun askel rullaa eteenpäin? Mille painonsiirto tuntuu? Millä tavalla yläkeho liikkuu askelten mukana? Kiirehdinkö, vaikka kiirettä ei olisi? Jo lyhyen matkan aikana mieli asettuu vahvemmin kehoon ja koko keho on valmis levollisiin uniin.

PUHDAS MIELI, PUHTAAT AJATUKSET

Lyhyet läsnäolon hetket tekevät gutaa niin keholle kuin mielellekin. Mindfulnessin osalta tästä on jo laajasti tutkimustietoa. Harjoitteita tulee kuitenkin toistaa säännöllisesti eikä vain ajatella tekevänsä niitä. Lyhyet läsnäolon hetket on yksi helpoimmista ja miellyttävimmistä tavoista aloittaa mindfulnessiin tutustuminen. Helpointa on ujuttaa ne osaksi arkisia puuhia.

Kaikesta tästä herää kysymys, miksi emme kuitenkaan ota mielen hygieniaa yhtä vakavasti kuin kehon hygieniaa? Minkälainen olisikaan maailmamme, mikäli meille kaikille opetettaisiin läsnäolon taitoja jo lapsesta asti? Olisiko sitten aika päivittää Wikipediaa?

“Kehon ja mielen hygienia tarkoittaa terveyden edistämistä ja säilyttämistä. Hygieniasta huolehtiminen kuuluu oleellisena osana ihmisen normaaliin sosiaaliseen käyttäytymiseen. Huonoa hygieniaa pidetään sivistymättömyyden merkkinä.”

~ Kaisa (hampaitaan pesevä mindfulness- ja joogaohjaaja)

Amanden blogi 2.10.2016