1. Rauhoita ympäristö – jos pystyt

 

Joogaharjoitusta on helpompi tehdä hiljaisessa ja rauhallisessa ympäristössä. Raivaa ympäristöstäsi pois kaikki turhat ärsykkeet, jos mahdollista: vaate- ja tavarapinot, ylimääräiset äänet kuten laitteiden piippaukset ja muut kolinat. Fakta on kuitenkin se, että usein kotioloissa ympäristö ei ole niin rauhallinen, kuin haluaisi: perheenjäsenet saattavat tulla välillä keskeyttämään joogaharjoituksen, ovikello voi soida, netti jumittaa. Tämä luo harjoitukselle omat haasteensa niin hyvässä kuin huonossakin mielessä.

Kun kohtaat jonkin joogaharjoitustasi häiritsevän asian, voit pysähtyä pohtimaan, miten suhtaudut siihen? Harmistutko turhaan asioista, joihin et voi vaikuttaa? Syytätkö keskeyttäjää harjoituksesi pilaamisesta? Vai voitko suhtautua keskeytykseen tyynen rauhallisesti: it is, what it is? Tai kenties asennoitua harjoitukseen jo valmiiksi siten, että keskeytykset ovat sallittuja – erityisesti jos kodissasi on lapsia, jotka haluavat välillä tulla katsomaan, mitä vanhempi on tekemässä.

 

2. Hyväksy laukkaava mieli – jos mahdollista

 

Kotona tehtävässä joogaharjoituksessa mieli on useilla levottomampi kuin joogastudiolla harjoitusta tehdessä. Yinjoogan rauhallisissa asanoissa alat kenties katsella pölypalloja huoneen reunalla tai voimakkaassa harjoituksessa luovutat vaikean asennon kanssa aikaisemmin kuin yleensä. Nämäkin voivat olla oppimisen hetkiä ja kertoa sinulle siitä, miten reagoit erilaisiin haastaviin tilanteisiin myös muissa paikoissa ja minkälainen on kykysi pitää tarkkaavaisuutta yhdessä kohteessa kerrallaan. Onneksi tässäkin voi kehittyä. Hyväksy laukkaava mielesi hyväntahtoisella asenteella ja koeta seuraavassa joogaharjoituksessa tsempata! Me hyppäämme matolle harjoitellaksemme näitä asioita. Me kaikki!

 

3. Luo rutiini – jos suinkin mahdollista

 

Kotioloissa on äärimmäisen helppoa luistaa joogaharjoituksen tekemisestä. We know! Joillekin sopii oman rutiinin luominen: muutaman aurinkotervehdyksen tekeminen aamuisin, yinjoogaharjoituksen tekeminen sunnuntaisin tai vaikkapa lyhyen tuolijoogaharjoituksen tekeminen etätyöpäivän keskellä. Joskus myös kotijoogaharjoituksen ajan laittaminen kalenteriin on paikallaan. Kannattaa aloittaa kotijoogailu mukavan tuntuisista joogaharjoituksista, jolloin motivaatio tarttua seuraavaankin harjoitukseen kasvaa!

Nappaa kotijoogaharjoitukseen aina mukaan ripaus rentoa mieltä, hyväksyvää asennetta ja uteliaisuutta. Näin joogaharjoituksesta tulee usein mukavampi, vaikka täydellinen se ei koskaan olekaan! 🙂

 


 

Kotona joogailua voit kokeilla meillä online-joogatunneilla sekä verkkokursseillamme!