Kevyt, energinen ja samaan aikaan levollinen olo.

 

Näillä sanoilla moni kuvailee tuntemuksiaan joogaharjoituksen jälkeen. Säännöllistä joogaharjoitusta tekevät raportoivat monista myönteisistä vaikutuksista niin kehon kuin mielen tasolla: kehon kireydet ja turvotus vähenevät, suolisto voi paremmin, ajatus kulkee kirkkaammin ja energiaa riittää entistä enemmän työhön ja arjen askareihin. Yhä useampi on löytänyt joogasta toimivan keinon stressinhallintaan ja painonhallinnan tueksi.

Vastaisku stressille

 

Pitkittynyt stressi kuormittaa elimistöä monella tapaa. Stressihormoni kortisolin runsas määrä verenkierrossa häiritsee kehon sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa, mikä voi aiheuttaa esimerkiksi matala-asteisen tulehdustilan, diabeteksen puhkeamisen tai painon nousua. Lisäksi stressi hidastaa ruoansulatusta ja heikentää kehon immuunijärjestelmää. Joogassa yhdistyvät rauhallinen hengitys, hidas liike ja läsnäolo ovat hillitsevät stressin haittavaikutuksia. Joogan tuoma rentous kehossa ja mielessä aktivoi mielihyvähormoneja, joka tasapainottaa hormonien toimintaa.

Liike on lääkettä

 

Liikkumattomuus lisää kehon kuivumista, jäykistää lihaksia ja niveliä sekä pienentää lihasmassaa. Mitä enemmän keho saa liikettä ja lihakset vahvistuvat, sitä suurempaa on energiankulutus. Joogan liikesarjat hoitavat kehoa kokonaisvaltaisesti venyttäen ja vahvistaen lihaksia ja sidekudoskalvoja. Verenkierto ja nestekierto lisääntyvät joogan aikana ja samalla kuona-aineiden poistuminen kehosta tehostuu.

Hyödynnä kehon sisäinen viisaus

 

Jooga on ennen kaikkea läsnäoloharjoitus. Kun kyky kuunnella kehon tuntemuksia ja aistimuksia joogan avulla kehittyy, pystymme tekemään viisaampia valintoja myös joogamaton ulkopuolella hyvinvointimme edistämiseksi. Esimerkiksi nälkä- ja kylläisyysviestien tunnistaminen ja tämän myötä painonhallinta voi helpottua, kun pysähdymme arjen keskellä kuuntelemaan kehoa ja sen sisältä nousevia aitoja tarpeita.

Lempeyden voima

 

Joogafilosofiassa korostuvat oman kehon kunnioittaminen ja hyväntahtoisuus niin itseä kuin kaikkia muitakin maailman eläviä olentoja kohtaan. Omaan kehoon ja ajatuksiin voi opetella suhtautuman joogan avulla lempeästi ja kannustavasti. Kun pystyy puhumaan itselleen armollisesti, ahdistavat tuntemukset vähenevät ja kokemus stressistä helpottuu. Kunnioitus omaa itseä kohtaan luo edellytyksiä pitää itsestä huolta. Liikkuminen, ravitseva ruoka, lepohetket ja riittävä yöuni kantavat pitkälle arjessa.

 

Terkuin, Elviira (jooga- ja mindfulness-tunnetaitovalmentaja, Laive Oy:n yrittäjä)

 


 

Jos haluat antaa buustauksen aineenvaihdunnallesi, lue lisää 17.8.2020 alkavasta Virkeyttä ja virtaa aineenvaihduntaan -nettijoogakurssistamme tai tule mukaan muilla tavoilla tekemään joogaa!