Kun kuulin itsemyötätunnosta ensimmäisen kerran, olin epäileväinen. Mitä hyötyä on loputtomasta itseen kohdistuvasta armollisuudesta ja hemmottelusta? Mitä jos se tekeekin minusta aivan saamattoman?

Onneksi olen saanut olla taitavien mindfulnessohjaajien opissa ja nämä ennakko-oletukset ovat karisseet nopeasti. Olen saanut myötätuntoisesta ajattelusta viisautta kohdata rohkeasti haastavia tilanteita ja löytänyt keinoja kannustaa itseäni eteenpäin vaikeuksien edessä.

Olen vuosia ollut taitava työntämään epämiellyttäviä tunteita sivuun. En ole uskaltanut tarkastella niitä rehellisesti, vaan olen yrittänyt ratkaista haastavat tilanteet järjen ääntä kuuntelemalla. Mindfulnessiin tutustuttuani oivalsin, että ikävien tunteiden vastustaminen vain voimistaa niitä ja lisää pahaa oloani.

Myötätuntoisen lähestymistavan kautta uskallan nykyään kohdata tunteiden koko kirjon rohkeammin. Tunteilla on meille itse asiassa hyvin tärkeää kerrottavaa ja niiden viestejä on viisasta oppia kuuntelemaan.

 

3 tapaa kohdata epämiellyttäviä tunteita

 

1. Tutki ja tarkastele

 

Vaikka haastavien tunteiden tutkiminen on energiaa vievää, niitä kannattaa tarkastella. Niillä on meille usein tärkeää kerrottavaa. Voit kokeilla uteliasta asennetta tunnetta kohtaan: “Mielenkiintoista, minulla on jälleen tämä ahdistuksen tunne.” Tällä tavoin pääset tarkastelemaan tunteita ja itseäsi ikään kuin lintuperspektiivistä. Et ole enää tunteen keskellä, vaan katselet sitä hieman etäämmältä.

 

2. Siedä ja salli

 

Epämiellyttäviä tunteita on hyvä harjoitella sietämään, sillä ne ovat osa meidän kaikkien elämää. Sallimalla ja hyväksymällä kurjat tunteet niiden mahti heikkenee. Tutkimusten mukaan yksi tunneaalto kestää noin 90 sekuntia, ja tämän jälkeen tunteen korkein intensiteetti alkaa jo laskea. Epämiellyttävien tunteiden kanssa kannattaa siis viettää aikaa edes hetken, sillä mikään tunnetila ei kestä ikuisesti.

 

3. Hyväksy ja osoita myötätuntoa

 

Vaikeuksia kohdatessa ajattelemme helposti, että olemme yksin vaikean tunteen kanssa. Unohdamme, että moni muukin on kokenut samaa ja ollut vastaavassa tilanteessa. Saamme voimavaroja jatkaa eteenpäin, kun osoitamme itseämme kohtaan myötätuntoa ja muistamme, että meillä kaikilla on joskus vaikeaa. Voit sanoa itsellesi: “Minä selviän tästä.”

 

Mitä myötätunto ei ole?

 

Myötätuntoinen ja hyväksyvä suhtautuminen itseä kohtaan vaikeissa tilanteissa ei tarkoita kuitenkaan  sitä, että jäämme säälimään itseämme. Myötätuntoisen asenteen vaaliminen ei tarkoita myöskään sitä, että hyväksymme kaiken ympärillä olevan ja annamme asioiden olla.

Hyväksyntä antaa mahdollisuuden nähdä asiat selkeämmin ja rehellisemmin. Vaikeissa tilanteissa voin sanoa itselleni myötätuntoisesti: “Minulla on oikeus tuntea epävarmuutta ja ahdistusta tässä tilanteessa. Moni muukin kokee näitä samoja tunteita.”

 

Myötätuntoisin terkuin,

Elviira (Laive Oy:n perustaja)

 


 

Tule mukaan kokemaan itsemyötätunnon ihanat vaikutukset Itsemyötätunto & yinjooga -nettijoogakurssille 30.9.-2.11.! Voit hypätä mukaan kurssille 11.10. asti!