Riittämättömän palautumisen eli alipalautumisen merkkejä ei ole aina helppoa huomata, sillä monella meistä kuormitus kasautuu pitkän ajan kuluessa. Vuosia kestänyt työstressi tai muu haastava elämäntilanne kasaa kuormitusta herkästi kehoon ja mieleen. Jos emme anna levolle riittävästi aikaa, meille käy kuten puhelimen akulle. Jos sitä ei ladata, se tyhjenee.

 

Hyvin palautuneena koet myönteisiä tunteita päivittäin, jaksat keskittyä niin työssä kuin vapaa-ajalla ja pystyt selviytymään myös pienistä haasteista ilman suurempaa pinnistelyä. Myös kuormittavat päivät ja tehtävät kuuluvat arkeen eikä palautumisen tarvitse tietenkään olla aina täydellistä. Voimme kuitenkin pienillä arjen valinnoilla edistää palautumista ja huolehtia siten päivittäisestä jaksamisesta!

 

 

5 vinkkiä parempaan palautumiseen

 

Keinoja palautumisen ja hermoston tasapainottamisen tueksi on onneksi monia. Kestävin tapa huolehtia omasta jaksamisesta ja riittävästä palautumisesta on päivittäinen rauhoittuminen ja rentoutuminen – edes hetkeksi aikaa. Pysähdy siis jo tänään pohtimaan, minkä pienen palautumishetken valitset päivääsi!

 

1. Riittävä yöuni. Yöuni on palautumisen tärkein suoja, jota kannattaa vaalia. Suositus on nukkua noin 7-9 h yössä. Tästä ei kannata tinkiä, vaikka lemppari tv-sarja tai somen selaaminen kuinka kutsuisi valvomaan illalla myöhempään!

2. Suoritusvapaa tila. Koska viimeksi olet ehtinyt kokea tylsistymisen tunnetta? Palautuminen voi alkaa, kun vaatimukset ja velvollisuudet loppuvat vähäksi aikaa, eikä tarvitse olla menossa minnekään. Myöskään palautumista ei kannata tai voi suorittaa!

3. Läsnäolo. Joogan hidas tietoinen liike, rauhallinen hengitys ja läsnäolo tasapainottavat hermoston toimintaa. Ajatusten juoksu hidastuu, kun huomio viedään hengityksen tahdissa tehtäviin joogan liikkeisiin tai meditaatiossa hengitykseen. Harjoitusten avulla voimme tulla myös tietoisemmiksi omista energiaa vievistä ajatusmalleista ja oppia ottamaan etäisyyttä niihin.

4. Oksitosiinikylvyt. Oksitosiinia voidaan kutsua “palautumishormoniksi”, jonka määrään kehossamme voimme itse vaikuttaa. Kiireetön yhdessäolo lemmikin tai läheisten kanssa yhdistettynä myönteiseen kosketukseen rauhoittaa ja lisää oksitosiinihormonin erittymistä.

5. Luonto. Tutkimusten mukaan jo noin 10-15 minuutin luonnossa oleilun jälkeen syke ja verenpaine lähtevät laskemaan. Samalla hermoston ylivirittyneisyys laskee ja luonnon tarjoama hiljaisuus rauhoittaa mieltä.

 

Mikä näistä palautumisen keinoista kutsuu sinua tänään eniten?

 

Terkuin Elviira ja Kaisa (jooga- ja mindfulnessohjaajat, Laive Oy:n omistajat)

 


 

Jos kaipaat täsmälääkkeitä stressinhallintaan ja parempaan palautumiseen, tilaa MAKSUTON stressiä lievittävä joogaharjoitus! Tilaa tästä!

 

 

Kerro tästä kaverillesi!