Ruoka on meille paljon muutakin kuin energian lähde. Ruokailu voi olla sosiaalinen tapahtuma ja ruoka on usein suuressa roolissa osana arkea ja juhlaa. Syömällä tai syömättömyydellä säätelemme tunteitamme, esimerkiksi haemme lohtua tai pakenemme ikäviä tunteita. Ruokavalintamme heijastavat arvojamme ja toisaalta myös saatavilla olevan ruuan vähyys tai paljous vaikuttavat terveyteemme.

Mitä on tietoinen syöminen?

Tietoinen syöminen on mindfulnessiin eli tietoiseen hyväksyvään läsnäoloon pohjautuva menetelmä, joka voidaan ymmärtää laajemmin asenteena ja tottumuksina ruokaa ja syömistä kohtaan. Tietoista syömistä ovat myös harjoitukset, joissa pysähdytään tietoisesti syömään yksi suupala tai kokonainen ateria läsnäolevasti keskittyen, kaikkia aisteja hyödyntäen.

Mitä hyötyä on tietoisesta syömisestä?

Ruokailuhetkiin tulee lisää rauhallisuutta. Ruuan kunnollinen pureskelu auttaa ruuansulatusentsyymejä toimimaan ja ruuan sulaminen helpottuu. Multitaskauksen lopettaminen ruokailun ajaksi (mm. puhelimen ja lehden lukemisen pois jättäminen syömisen ajaksi) auttaa huomaamaan, koska olemme kylläisiä. Jos emme ole läsnä, emme maista kunnolla ruuan makuja ja aistimme haluavat edelleen lisää ärsykkeitä. Eli janoamme lisää ruokaa, vaikka vatsa olisi jo täynnä.

Kuinka usein tietoista syömistä pitäisi harjoittaa?

Voit tehdä harjoituksia oman arkesi ehdoilla ja omalla tavallasi. Alkuinnostuksen syttyessä kirjallisuuteen perehtyminen ja mindfulnessin perusteisiin tutustuminen auttavat. Voit valita päivääsi yhden ruokailuhetken, jossa sovellat menetelmää. Jos tämä tuntuu työläältä, päätä syödä kerran tai kaksi viikossa muutamia suupaloja tai ateroita rauhassa ja itsellesi läsnäollen. Jokainen tietoisesti nautittu suupala vie sinua eteenpäin harjoituksessasi.
Terkuin,
Elviira (jooga- ja mindfulness-tunnetaitovalmentaja sekä liikunnan ja terveystieteiden maisteri)
Voit tutustua lisää tietoiseen syömiseen mm. Studio Laiven mindfulness-kursseilla ja Tietoisen syömisen -workshopeissa. Lue lisää!