Me kaikki olemme “tunnesyöjiä” toisiaan ja se on täysin sallittua! Tunnesyömisellä tarkoitetaan tilannetta, jossa käytämme ruokaa oman mielialamme ja tunteiden säätelyyn. Voimme nostattaa myönteisiä tunteita esimerkiksi seuraavalla tavalla: juhlistamme uuden työpaikan saamista valmistamalla herkullisen päivällisen koko perheelle. Tai kuormittavan viikon päätteksi väsymyksen iskiessä kohotamme mielialaamme syömällä omia lempiherkkujamme!

 

Jos käytämme tietoisesti ja taitavasti ruokaa mielialjoemme säätelyyn, siitä ei useinkaan ole haittaa terveydellemme. Ongelmaksi tunnesyöminen muodostuu vasta, kun se ohjaa lähes kaikkea syömiseen liittyvää toimintaamme ja syöminen aiheuttaa toistuvasti ahdistusta. Tällöin suhteemme ruokaan on usein vääristynyt: syömme jatkuvasti liian vähän tai liian paljon, koemme stressiä ruokavalinnoistamme ja emmekä pysty tai osaa kuunnella kehon nälkä- ja kylläisyysviestejä.

 

Tutustumalla tietoisen syömisen periaatteisiin voimme löytää uudenlaisen suhteen ja näkökulmia syömiseen. Tietoinen syöminen on tietoisuutta siitä, mitä syömme, milloin syömme, miten syömme ja miksi syömme. Tietoisen syömisen taito harjaantuu tekemällä harjoituksia ja se on taito, jonka jokainen voi oppia! 

 

Tietoisen syömisen periaatteita

 

Avoin mieli

  • Voit tehdä joka päivä uusia valintoja ruuan suhteen. Voit kysyä itseltäsi, mitä tänään tarvitsen voidakseni hyvin? Usein se mitä haluamme, ei ole sitä, mitä tarvitsemme!

Kehon viestien kuunteleminen

  • Tutkaile, miltä kehossa tuntuu ja milloin olet nälkäinen. Pysähdy myös huomaamaan ruokailun aikana, milloin alat tuntemaan olosi kylläiseksi. 

Syöminen tietoisena kokemuksena

  • Varaa riittävästi aikaa syömiseen ja pysähdy tietoisesti ateriasi äärelle.
  • Katso, haista ja maista ruokaa!
  • Syö hitaasti ja pureskele ruoka hyvin.
  • Nauti ruuasta.

Tule tietoiseksi syömiseen liittyvistä tunteista

  • Huomaa ja havainnoi omia tunteita hyväksyvällä asenteella – kaikki tunteet ovat sallittuja.
  • Tule tietoiseksi hetkistä, milloin tunteet ohjaavat syömistä.
  • Älä tuomitse tai kritisoi itseäsi “huonoista” ruokavalinnoista, sillä me kaikki teemme niitä toisinaan.

 

Kaikkia päivän aterioita emme arjessa pysty syömään tietoisen hitaasti ja rauhassa. Voimme silti pyrkiä löytämään päivittäin aikaa ainakin yhdelle ruokailulle, jonka äärelle voimme tietoisesti pysähtyä ja rauhoittua. Jokainen ruokailuhetki onkin uusi mahdollisuus tietoiselle syömiselle!

 

Terkuin,

Elviira (liikunta- ja terveystieteiden maisteri, joogaohjaaja, Laive Oy:n yrittäjä)

 


 

Pääset oppimaan lisää tietoisesta syömisestä mindfulnessin kursseilla sekä Virkeyttä ja virtaa aineenvaihduntaan -verkkokurssilla!

 

 

Kerro tästä kaverillesi!