Syöt fiilispohjalta, kun väsymys iskee tai on aika juhlistaa mukavaa asiaa? Huomaat käveleväsi jääkaapille ja mieliteko ohjaa santsaamaan aina vain lisää, kunnes himoitsemasi ruoka loppuu. Kuulostaako tutulta?

 

Tunnesyöminen – mitä se on?

Syöminen ilman tietoista läsnäoloa:

  • Jatkat syömistä kehon kylläisyysviesteistä huolimatta.
  • Teet samaan aikaan aina kenties muita asioita syödessäsi (luet lehteä, selaat somea, katsot TV:tä).

Kiire ja välipaloihin turvautuminen:

  • Jätät usein lämpimän ruuan tai kokonaisen aterian väliin kiireen takia ja syöt lennosta välipaloja.
  • Kerrot itsellesi “en tänään ehdi pysähtyä syömään” tai “unohdin kokonaan syödä”.

Ruuasta stressaaminen:

  • Uskomus siitä, etten pysty itse vaikuttamaan omaan syömiseeni.
  • Stressi ja ahdistus siitä, minkälaisia ruokia olen viime aikoina syönyt.
  • Ruokien mustavalkoinen kategorisoiminen hyviin ja huonoihin.

 

Tunnesyöminen on täysin sallittua toisinaan. Ongelmaksi tunnesyöminen voi muodostua, jos se ohjaa kokonaan ruokailua ja syömistä. Tämän rinnalle voimme valita myös tietoisen syömisen, joka laajentaa tietoisuuttamme ruuasta ja ohjaa parhaimmillaan kohti hyviä ravitsemusvalintoja. Tietoinen syöminen on tietoisuutta siitä, mitä syömme, milloin syömme, miten syömme ja miksi syömme. Tämä tietoisuus avaa uudenlaisen suhteen ja näkökulman ruokaan.

 

Kohti tietoista syömistä

Kehon viestien kuunteleminen:

  • Tutkaile, milloin vatsa kurnii ja alkaa tuntumaan täydeltä ruokailun aikana.

Avoin mieli:

  • Pysähdy huomaamaan ja miettimään, mitä erilaisia ruokia on mahdollista syödä ja nauttia tänään.

Syöminen kokemuksena:

  • Katso, haista ja maista ruokaa. Pysähdy ruoan äärelle ennen syömistä.
  • Varaa riittävästi aikaa syömiseen ja nauti ruokailuhetkestä.
  • Älä stressaa liikaa ruokailuajoista.

Tule tietoiseksi tunteista:

  • Huomaa ja havainnoi omia tunteita ilman tunteiden arviointia – kaikki tunteet ovat sallittuja.
  • Tule tietoiseksi, milloin tunteet ohjaavat syömistä ja valintoja ruuan suhteen.
  • Älä tuomitse tai kritisoi itseäsi huonoista valinnoista, joita jokainen tekee toisinaan.

 

Tietoisen syömisen taito harjaantuu tekemällä harjoituksia säännöllisesti. Se on taito, jonka jokainen voi oppia. Tietoinen syöminen on yhtenä teemana myös esimerkiksi Laiven retriiteillä ja mindfulnesskursseilla, joissa pääset nauttimaan ruuasta kaikin aistein ja treenaamaan tietoisen syömisen taitoa.

Terkuin,

Elviira (liikunta- ja terveystieteiden maisteri, joogaohjaaja)

———

Katso lisää Mindful mieli -miniretriitistämme (1.7.2018) ja Relaa ja puhdistu -retriitistämme (21.-22.7.2018) nettisivuiltamme, joissa pääset seuraavan kerran harjoittamaan tietoisen syömisen taitoja.