Mitä on rento ja lempeä asenne itseä kohtaan vauva-arjessa? Miksi vanhemman hyväksyvä asenne lisää kehon ja mielen hyvinvointia?

Vanhemmaksi tuleminen on huikaiseva kokemus, joka tuo tullessaan suuren määrän tunteita, joita ei voi etukäteen ennustaa tai kuvata. Mielen voi täyttää suunnaton onnen tunne ja samalla huoli oman pikkuihmisen voinnista tai omasta jaksamisesta vanhempana. Arjen uudet rutiinit, mielen myllerrykset ja vauvan hoitaminen 24 tuntia vuorokaudessa vaativat veronsa, jolloin unen ja palautumisen merkitys korostuu.

Vähemmän on enemmän on mielestäni viisas ajatus jokaiselle pienen lapsen vanhemmalle. Erityisen hyvä neuvo se on äidille liikunnan harrastamiseen, jonka keho on kovilla raskaudesta ja synnytyksestä. Lempeä liikunta kehoa kuunnellen riittää ensimmäisten kuukausien aikana synnytyksen jälkeen.

Kehon lisäksi mielen liikkeisiin on hyvä suhtautua hyväksyvästi. Tuoreen äidin ajatusmyllerrykset ja tunteiden skaala voivat olla voimakkaita hormonien ja uuden elämänvaiheen vaikutuksesta. Kun tunteet vellovat, on tärkeää muistuttaa itselleen, että voin ottaa hetken ja päivän kerrallaan. Tunteet ja ajatukset tulevat ja menevät, kun vain annamme niiden jatkaa matkaa.

Laita korvan taakse nämä vinkit, kun etsit tasapainoa vauva-arjessa liikkumiseen, lepoon ja hyväksyvään asenteeseen itseä kohtaan:

  • Synnytyksen jälkeen keho palautuu ja vahvistuu omalla painollaan, kun annamme sille aikaa ja lepoa.
  • Vaunulenkit ovat loistavaa perusliikuntaa ja happihoitoa. Ota lenkkikaveriksi puoliso tai ystävä ja antakaa kehon lisäksi mielen tuulettua.
  • Ajatukset ovat vain ajatuksia. Et ole yhtä kuin tunteesi ja ajatuksesi, sillä ne tulevat, menevät ja muuttuvat. Hyväksyvän tietoisen läsnäolon eli mindfulnessin avulla voit harjoitella ajatuksista irti päästämistä.
  • Kun vauva nukkuu, ota rennosti! Pyykit ja ruuanlaiton voi joskus jättää isovanhemalle tai puolisolle. Nuku itsekin päiväunet tai laskeudu olohuoneen matolle tekemään muutama selkää rentouttava joogaliike. Tai juot kupin teetä tai kahvia kaikessa rauhassa.

Turvallisesta liikuntaharjoittelusta synnytyksen jälkeen ja hyväksyvästä suhtautumisesta itseä kohtaan vanhempana pääset kuulemaan lisää pian. Lauantaina 14.4. järjestettävä Palautuminen synnytyksen jälkeen -workshop on tiivis kahden tunnin paketti teoriaa, keskusteluja ja käytännön harjoituksia.

Lue lisää ja ilmoittaudu nyt mukaan: www.studiolaive.fi/laivefamily

Terkuin, Elviira